KIA
PROGRAM
K1
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 1 4 3 2    
Central Idea A school is a community of uniqueindividuals Lifestyles around the world reflecthuman diversity People express and celebrate theiridentity through events All living things have basic needs inorder to live    
Key Concepts form, connection causation, perspective form, perspective form, function    
Related Concepts Self, Others, School lifestyles, similarity, differences sports, games, celebrations life, needs    
Lines of Inquiry 1) Physical, social and emotionalcharacteristics
2) Similarities and differencesbetween others
3) Roles of the people in the school
1) Different lifestyles around theworld
2) How environment influenceslifestyles
3) Similarities and differences
1) My own culture and identity
2) Different cultural identities
3) Different events & celebrations
1) Living and non-living things
2) Where we can find differentplants and animals
3) What living things need tosurvive
   
Learner Profile caring inquirers communicators knowledgeable    
Attitudes cooperation respect confidence curiosity    
Skills social thinking communication research    
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 1 4 3 2    
セントラル アイデア 学校はユニークな人たちが集まってコミュニティである 世界中のいろいろな生活が、人類の多様性を表している 人々は行事を通して自分たちのアイデンティティを表現する 全ての生き物は生きるために必要なものがある    
キーコンセプト 特徴・構造、関連・影響 原因・仕組、視点・視野 特徴・構造、視点・視野 特徴・構造、機能・役割    
関連コンセプト 自分、他人、学校 生活、類似、違い スポーツ、ゲーム、お祝いごと 命、必要    
探究の流れ 1) 身体的、社会的、精神的な違い
2) 自分と他人の似ているところ、違うところ
3) 学校の中の人の役割
1) 世界中のライフスタイル
2) 環境と生活の関わり
3) 似ているところ、違うところ
1) 自分の文化とアイデンティティ
2) いろいろな他の文化とアイデンティティ
3)いろいろな行事や祝い事
1) 生き物とそうでないもの
2) 植物や動物が住んでいるところ
3) 生き物が生きるために必要なもの
   
学習者像 思いやりのある人 探究する人 コミュニケーションができる人 知識のある人    
態度 協力 尊敬・尊重 自信 好奇心    
スキル 社会性 思考 コミュニケ―ション リサーチ    
K2
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 1   4   3 2
Central Idea People play important roles andhave responsibilities within thecommunity   Drama can be used to connect,communicate, and create   Events and festivals are organizedfor different goals and purposes Our actions have an impact onnature
Key Concepts function, responsibility   connection, reflection   function, reflection causation, responsibiliy
Related Concepts roles, community   drama, performance   organization, teamwork environment, pollution
Lines of Inquiry 1) Our roles in the classroom
2) Various roles in the community
3) How connections are madewithin communities
  1) How to use your body and yourvoice
2) Elements of drama and stories
3) Performing in front of others
  1) How events and festivals areorganized
2) The importance of teamwork
3) Goals and purposes of eventsand festivals
1) Habitats and ecosystems
2) Environmental pollution
3) What we can do to make theenvironment better
Learner Profile reflective   risk-takers   open-minded principled
Attitudes commitment, integrity   creativity, independence   empathy, appreciation respect, cooperation
Skills thinking   communication   self-management thinking
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 1   4   3 2
セントラル アイデア 人はコミュニティの中で重要な役割と責任と担う   人々はドラマを通して繋がり、伝え合い、新しいものを創っていく   イベントや行事は目的をもって企画される 私たちの行動が自然に影響を与える
キーコンセプト 機能・役割、主体・責任   関連・影響、評価・省察   機能・役割、評価・省察 原因・仕組、主体・責任
関連コンセプト 役割、コミュニティ   ドラマ、パフォーマンス   企画、チームワーク 環境、汚染
探究の流れ 1) クラスの中での役割
2) コミュニティの中のいろいろな役割
  1) 体や声の使い方
2) ドラマやストーリーの各部分
3) 人の前で演じること
  1) イベントや行事がどう企画されるか
2) チームワークの大切さ
1) 住まいとエコシステム
2) 環境汚染
3) 環境を良くするためにできること
学習者像 振り返りができる人   挑戦する人   広い心をもった人 信念をもつ人
態度 責任、誠実   創造性、自立   寛容、感謝 尊敬・尊重、協力
スキル 思考   コミュニケーション   自己管理 思考
K3
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 4 1 All year 2 3 All year
Central Idea Lifestyle choices affect our health Families have histories that areshaped by the communities theylive in People can express themselvesthrough language, art, music, danceand drama Different life-forms are connectedin the ecosystem Rules and routines exist to help usfunction more effectively People from different cultures andbackgrounds can work togetherwith mutual respect andunderstanding
Key Concepts causation reflection change, connection form, perspective, reflection function, causation function, responsibility connection, perspective
Related Concepts Health, Body Family, History Expression, Creativity Ecosystem, Food chain Rules, Order Communication, Culture
Lines of Inquiry 1. The benefits and dangers ofdifferent dietary habits
2. Things we can do to keep fit
3. Organizing positive routines
1. Past, present and future of ourcommunity
2. Family history
3. Community History
1. Different kinds of LAMDD
(language, art, music, dance, drama)
2. How LAMDD relate to ourfeelings
3, How we use LAMDD tocommunicate
4. How we can improve our skills in
1. Food chains
2. Crucial roles of all organisms
3. How external influences canchange the make-up of theecosystem
1. Different rules and routines
2. The importance of following rulesand routines
3. How rules are created
1. How we can connect with peoplein other countries
2. How we can communicate ourown cultural background
3. How we can learn about othercultures
Learner Profile balanced, reflective knowledgeable, open-minded risk-takers, communicators inquirers, thinkers principled, caring open-minded, communicators
Attitudes commitment, independence cooperation, respect creativity, enthusiasm curiosity, respect tolerance, integrity respect, appreciation
Skills self-management research self-management thinking social communication
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 4 1 通年 2 3 通年
セントラル アイデア 生活習慣は健康に影響を与える 家族の歴史はコミュニティの中で築かれていく 私たちは言語、美術、音楽、ダンス、ドラマを通して自分たちを表現 たくさんの命がエコシステムの中で繋がっている 私たちが効率よく動けるためにルールや決まりがある 異なった文化背景の人も尊重と理解に基づいて繋がり合うことができる
キーコンセプト 原因・仕組、評価・省察 変化・変容、関連・影響 特徴・構造、視点・視野、評価・省察 機能・役割、原因・仕組 機能・役割、主体・責任 関連・影響、視点・視野
関連コンセプト 健康、体 家族、歴史 表現、創造性 エコシステム、食物連鎖 ルール、秩序 コミュニケーション、文化
探究の流れ 1. 健康・不健康な食生活
2. 健康を保つためにできること
3. 良い生活習慣の立て方
1. コミュニティの過去、現在、未来
2. 家族の歴史
3. コミュニティの歴史
1. 様々なLMADD(言語、音楽、美術、ダンス、ドラマ)
2. LMADDがどう感情に影響するか
3. LMADDを使ってのコミュニケーション
4.LMADDのスキルの向上
1. 食物連鎖
2. 各器官の大切な働き
3. 外からの影響でエコシステムがどう変わるか
1. いろいろなルールや決まり
2. 決まりを守ることの大切さ
3. ルールがどうやって作られるか
1. 異国の人との繋がり方
2. 自分たちの文化背景を伝える方法
3. 他の人の文化背景を学ぶ方法
学習者像 バランスのとれた人
振り返りができる人
知識のある人
広い心をもった人
挑戦する人
コミュニケーションができる人
探究する人
考える人
信念を持つ人
思いやりのある人
広い心をもった人
コミュニケーションができる人
態度 責任、自立 協力、尊敬・尊重 創造性、熱意 好奇心、創造性 寛容、誠実 尊敬・尊重、感謝
スキル 自己管理 リサーチ 自己管理 思考 社会性 コミュニケーション
G1
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 1 2 3 4 6 5
Central Idea We are each unique reflections ofour own community Discovery and exploration enlargeour view of the world around us People can use their bodies toexpress their ideas and emotions Observation can help usunderstand and communicate toothers about the world People work together to create avibrant society People can make choices to createvalue out of waste
Key Concepts form, connection function, perspective, reflection change, causation, perspective form, reflection function, connection, responsibility change, responsibility, reflection
Related Concepts Self, Family, Community Discovery, Exploration, Maps,Navigation, Direction Body language, expressions,emotions, opinions Observation, Life, Animals, Insects,Plants, Environment Work, Society, Industry Community, Occupation, Society
Lines of Inquiry 1. What makes individuals unique
2. The school community
3. Connection between individualsand the community
1. How we can explore the worldaround us
2. The joy and excitement ofdiscovery
3. How to summarize andcommunicate our discoveries
1. How music and dance create andexpress different emotions
2. How we adapt our body languageto communicates ideas andemotions
3. How different cultures use non-verbal cues to communicate
1. Using our five senses to observe
2. Similarities and differencesbetween plants/animals
3. How to communicate our findings
1. What it means to "work"
2. How different jobs affect us
3. The purpose of work
1. The importance of the 5 Rs
2. How we adapt used things intosomething of value
3. Making responsible choices inmanaging waste
Learner Profile caring, open-minded inquirers, risk-takers thinkers, communicators knowledgeable, communicators principled, balanced open-minded, reflective
Attitudes respect, empathy curiosity, enthusiasm cooperation, creativity confidence, independence commitment, tolerance appreciation, creativity
Skills self-management research communication Research social Self-management, thinking
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 1 2 3 4 6 5
セントラル アイデア 私たちは住んでいるコミュニティの姿を表している 疑問と発見が私たちの世界を広げる 人は体を使って考えや感情を表現することができる 観察することで動物、虫、植物の生命について知ることができる 人が働くことで社会が動いている ゴミは考えようによっては宝にもなる
キーコンセプト 特徴・構造、関連・影響 機能・役割、視点・視野、評価・省察 変化・変容、原因・仕組、視点・視野 機能・役割、評価・省察 機能・役割、関連・影響、主体・責任 変化・変容、主体・責任、評価・省察
関連コンセプト 自分、家族、コミュニティ 発見、探検、地図、方角 ボディランゲージ、表情、感情、意 観察、命、動物、虫、植物、環境 職業、社会、産業 ゴミ, リサイクル、再利用
探究の流れ 1. 一人一人の個性
2. 学校コミュニティ
3. 個人とコミュニティのつながり
1. 身の周りの疑問と発見
2. 発見する楽しさ
3. 発見したことのまとめ方・伝え方
1. 音楽やダンスが生む感情
2. アイデアや感情を伝えるためのボディランゲージ
3. いろいろな文化の体を使ったコミュニケーション
1. 五感を使った植物の観察
2. 植物や動物の類似と相違
3. 調べたことのまとめ方・伝え方
1. 働くとはどういうことか
2. 職業と私たちのつながり
3. 働くことの意義
1. 5Rの大切さ(削減、再利用、再生、廃棄処理、修理)
2. 使ったものからどう価値を生み出すか
3. ゴミの処理における責任
学習者像 思いやりのある人
広い心をもった人
探究する人
挑戦する人
考える人
コミュニケーションができる人
知識のある人
コミュニケーションができる人
信念を持つ人
バランスのとれた人
広い心をもった人
振り返りができる人
態度 尊敬・尊重、共感 好奇心、熱意 協力、創造性 自信、自立 責任、寛容 感謝、誠実
スキル 自己管理 リサーチ コミュニケーション リサーチ 社会性 自己管理、思考
G2
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 1 4 5 2 6 3
Central Idea Respecting other people'sperspectives helps us to developrelationships Place and time affect the waypeople live Our choice of language influencescommunication Life on earth is interconnectedwith the environment A spirit of hospitality contributes tosociety Our planet has limited resourcesthat are essential to life
Key Concepts perspective, connection function, causation, change function, change, perspective form, connection, reflection function, responsibility, reflection form, causation, responsibility
Related Concepts Relationships, Perspective Geography, History, Clothing, Food,Housing Language, Literacy, Signs &Symbols, Communication Environment, Life-cycle,Ecosystems Society, hospitality, service,volunteering Recources, Water, Limitedness,Necessities, Sustainability
Lines of Inquiry 1. How friends are made
2. Understanding different points ofview
3. Respecting different points ofview
1. Housing in the past and presentaround the world
2. Geographical and historicalinfluences on housing
3. The future of houses
1. How creative language canenhance communication
2. How context and audience affectour language choices
3. How language choices impactour relationships
1. The environment needed tosustain life
2. how life-forms adpat to theenvironment
3. How we can create a healthyenvironment for different life forms
1. The necessity for public services
2. The nature of hospitality
3. What we can do to create ahospitable society
1. Different types of naturalresources
2. Human impact on naturalresources
3. Ways to conserve resources
Learner Profile caring, reflective knowledgeable, inquirers communicators, risk-takers thinkers, balanced open-minded, reflective principled, caring
Attitudes empathy, tolerance curiosity, independence creativity, cooperation respect, commitment appreciation, enthusiasm confidence, integrity
Skills social research communication, thinking thinking, self-management social self-management, research
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 1 4 5 2 6 3
セントラル アイデア 他人の価値観を尊重することで人間関係を築くことができる 人々の生活は時代と場所の影響を受けて変わっていく ことばの選択はコミュニケーションに影響を与える 地球の生命は環境と関わりながら変化し続ける おもてなしの心が社会を豊かにする 生命に欠かせない資源には限りがある
キーコンセプト 視点・視野、関連・影響 機能・役割、原因・仕組、変化・変容 機能・役割、変化・変容、視点・視野 特徴・構造、評価・省察 機能・役割、主体・責任、評価・省察 特徴・構造、原因・仕組、主体・責任
関連コンセプト 人間関係、価値観 地理、歴史、衣食住 言語、読み書き、文字と記号、コミュニケーション 環境、ライフサイクル、エコシステム 社会、おもてなし、サービス、ボランティア 資源、水、限り、必要、維持
探究の流れ 1. 友だち関係の築き方
2. 相手の考えを理解すること
3. 相手の考えを尊重すること
1. 家の古今東西
2. 家の造りとその理由
3. 未来の家
1. コミュニケーションを図るための表現の工夫
2. 状況と聞き手がことばの選択に与える影響
3. ことばの選択が人間関係に与える影響
1. 動植物が生きるために必要な環境
2. 動植物の環境への適応
3. 動植物が住みやすい環境作り
1. 公共サービスの必要性
2. おもてなしとは
3. 私たちにできるおもてなし
1. 様々な自然資源
2. 人間が自然資源に及ぼす影響
3. 自然資源を守る方法
学習者像 思いやりのある人
振り返りができる人
知識のある人
探究する人
コミュニケーションができる人
挑戦する人
考える人
バランスのとれた人
広い心をもった人
振り返りができる人
信念を持つ人
思いやりのある人
態度 共感、寛容 好奇心、自立 創造性、協力 尊敬・尊重、責任 感謝、熱意 自信、誠実
スキル 社会性 リサーチ コミュニケーション、思考 思考、自己管理 社会性 自己管理、リサーチ
G3
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 1 2 4 3 5 6
Central Idea Making healthy choices enables usto have a balanced lifestyle A community develops throughconnections within and acrossother communities Celebrations make us aware ofdifferent cultures Energy is found in various formsand is used in our everyday lives The goods we use go through asystem of production Humans use their wisdom to live inharmony with nature
Key Concepts form, causation, reflection connection, change, responsibility form, perspective, reflection form, function, responsibility connection, change, reflection perspective, causation
Related Concepts Body, Health, Diet, Exercise Community, Development,Connection, Geography Celebrations, Traditions, Values,Beliefs Machines, Physics, Energy Goods, Production, Processing Disastor, Nature
Lines of Inquiry 1. Human body structures andsystems
2. Why people are healthy orunhealthy
3. How we make choices to behealthy or unhealthy
1. How societies connect
2. How the way societies connecthas changed
3. Modern issues in our societiesand possible solutions
1. Different celebrations around us
2. Differences and similaritiesbetween celebrations around the world
3. The purpose of celebrations
1. Types of energy
2. Used of energy
3. How our energy choices affectthe environment
1. The systems in place to producegoods
2. The stages in which productelements transform into the finalproduct
3. How products are refined andimproved
1. The blessings and dangers of nature
2. The cause of natural disastersand human involvement
3. Creative ways to live in harmonywith nature
Learner Profile balanced, knowledgeable caring, risk-takers open-minded, reflective principled, communicators inquirers, reflective thinkers, balanced
Attitudes commitment, independence empathy, creativity appreciation, tolerance cooperation, integrity curiosity, enthusiasm respect, confidence
Skills self-management thinking, communication social thinking, communication research thinking, self-management
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 1 2 4 3 5 6
セントラル アイデア 身体の健康を意識した決断をすることでバランスの取れた生活をおくることができる コミュニティは内と外で繋がりを築きながら発展していく さまざまな祝祭が文化の違いに気付かせてくれる エネルギーはさまざまな形で存在し、私たちの生活を支えている モノは製造の過程を経て私たちに届けられる 人間は知恵を使いながら自然と共存している
キーコンセプト 特徴・構造、原因・仕組、評価・省察 関連・影響、変化・変容、主体・責任 特徴・構造、視点・視野、評価・省察 特徴・構造、機能・役割、主体・責任 関連・影響、変化・変容、評価・省察 視点・視野、原因・仕組、主体・責任
関連コンセプト 身体、健康、食生活、運動 コミュニティ、発展、繋がり、地理 伝統行事、信条、価値観 機械、物理、エネルギー 商品、製造、加工 災害、自然
探究の流れ 1. 人体の仕組み・構成
2. 健康・不健康の原因
3. 健康になるための決断
1. 地域社会のつながり
2. 地域社会の発展とつながり方の変容
3. 現在の地域社会の課題と未来に向けての改善策
1. 身の周りの祝祭や儀式
2. 日本や世界の祝祭の違いと共通点
3. 祝祭の意義
1. エネルギーの種類
2. エネルギーの使い道
3. エネルギーの使い方と環境への影響
1. 物を製造するために整えられたシステム
2. ぞれぞれの部品が完成品になるまでの過程
3. 製品がどう改善されていくか
1. 自然の禍福
2. 自然災害の原因と人間の関わり
3. 自然と共存するための努力と工夫
学習者像 バランスのとれた人
知識のある人
思いやりのある人
挑戦する人
広い心をもった人
振り返りができる人
信念をもつ人
コミュニケーションができる人
探究する人
振り返りができる人
考える人
バランスのとれた人
態度 責任、自立 共感、創造性 感謝、寛容 協力、誠実 好奇心、熱意 尊敬・尊重、自信
スキル 自己管理 思考、コミュニケーション 社会性 思考、自己管理 リサーチ 思考、自己管理
G4
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 6 3 4 2 1 5
Central Idea People's cultural background hasan impact on their beliefs, values and actions Evidence of past civilizations canbe used to make connections topresent-day societies People discover and express ideas,feelings and opinions throughvarious art forms Experimentation can lead to abetter understanding of the worldaround us. The marketplace is dependent onproducing goods and providingservices that are in demand Food security exists when allpeople have access to food tosustain a healthy life
Key Concepts connection, change, reflection form, connection, reflection form, connection, perspective function, connection, responsibility function, perspective, causation form, causation, responsibility
Related Concepts Culture, Beliefs, Values, Mythology Civilazation, Artifacts, Heritage Art, Opinion, Aesthetic Experimentation, Hypothesis,Scientific Laws Economy, Money, Trade, Suppy &Demand Food Crisis, Inequality, Distribution
Lines of Inquiry 1. How mythology shapes culturalbelief
2. How cultural practices and beliefs have changed over time
3. How cultural beliefs and valuesshow in our actions
1. How artefacts are found and preserved
2. What artefacts can tell us abouthistory
3. The process of learning abouthistory
1. Different art techniques
2. The background of differentartworks
3. Different ways of looking at art
1. The scientific method
2. How the scientific methodapplies in real life
3. How we should conductourselves in regards toexperimentation
1. The role of money
2. Different perspectives of trade
3. Factors that affect value
1. The access to food around the world
2. Causes for unequal distribution
3. How we can change the foodcrisis situation
Learner Profile knowledgeable, thinkers communicators, reflective open-minded, risk-takers inquirers, principled balanced, principled caring, thinkers
Attitudes enthusiasm, confidence appreciation, independence tolerance, creativity curiosity, integrity cooperation, confidence respect, empathy
Skills thinking, research research, communication research, thinking self-management, research social, communication research
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 6 3 4 2 1 5
セントラル アイデア 人の文化的背景が信条、価値観、行動に影響する 過去の文明の遺産が今と昔を繋いでる 人々は芸術を通してアイデア、感情、意見をもち、また芸術を通してそれらを表現できる 実験をすることで自然界についてより深い理解が得られる 市場は需要と供給のバランスで成り立つ 食糧保障の実現には、全人類が健康に生きるための食糧を確保する必要がある
キーコンセプト 関連・影響、変化・変容、評価・省察 特徴・構造、関連・影響、評価・省察 特徴・構造、関連・影響、視点・視野 機能・役割、関連・影響、主体・責任 機能・役割、視点・視野、原因・仕組 原因・仕組、主体・責任
関連コンセプト 文化、信条、価値観、神話 文明、文化遺産 芸術、意見、美意識 実験、仮説、科学の法則 経済、お金、貿易、需要と供給 食糧危機、不平等、人道支援
探究の流れ 1. 神話の文化的思想への影響
2. 文化や慣習がどう変わってきたか
3. 信条や価値観がどう行動に表れるか
1. 歴史遺産の発見と保存
2. 歴史遺産から読み取れる歴史
3. 歴史の学び方
1. 芸術のさまざまな表現手法
2. 芸術作品の背景
3. 芸術のさまざまな見方
1. 科学的方法・法則
2. 科学と生活の関連
3. 実験における注意点
1. お金の役割
2. 売るとき・買うときの視点
3. 価値の変動
1. 世界中の人々の食糧の確保
2. 不平等な食糧流通の原因
3. 食糧危機の改善に向けて私たちができること
学習者像 知識のある人
考える人
コミュニケーションができる人
振り返りができる人
広い心をもった人
挑戦する人
探究する人
信念をもつ人
バランスのとれた人
信念をもつ人
思いやりのある人
考える人
態度 熱意、自信 感謝、自立 寛容、創造性 好奇心、誠実 協力、自信 尊敬・尊重、共感
スキル 思考、リサーチ リサーチ、コミュニケーション リサーチ、思考 自己管理、リサーチ 社会性、コミュニケーション リサーチ
G5
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 1 3 5 4 6 2
Central Idea Humans have evolved and continueto evolve today Migration has an impact oncommunities and societies The media influences how we thinkand the choices we make Understanding the earth's naturalcycles allows us to make predictions Each person's active involvementin politics has the power to changesociety Human wisdom protects humanrights
Key Concepts causation, form, change causation, change, perspective form, responsibility, causation function connection, causation reflection, change, responsibility function, connection, responsibility
Related Concepts Evolution, DNA Migration, Environment Media, Advertisement, Propaganda,Information Weather, Prediction, Patterns and Cycles Government, Election, Politics Human rights
Lines of Inquiry 1. The process of evolution
2. What it means to be human
3. The future of the human race
1. Reasons for migration
2. The effects of emigration and immigration
3. The emotional impact of peoplemigrating
1. The different types of media
2. Ethical issues of advertising
3. How advertising influences thechoices we make
1. Weather patterns
2. The climate's impact on the environment
3. How to give a weather forecast
1. The current structure of politics
2. How politics has changed overtime
3. How we can be involved ingoverning ourselves
1. Different laws and articlesprotect human rights
2. The effort of humans over thepast to protect human rights
3. What we can do to furtherensure the protection of human rights
Learner Profile thinkers, risk-takers caring, open-minded balanced, communicators knowledgeable, inquirers principled, reflective caring, principled
Attitudes curiosity, cooperation tolerance, empathy creativity, confidence enthusiasm, independence appreciation, commitment respect, integrity
Skills thinking, communication social, communication communication, self-management communication, research research, thinking thinking, self-management
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 1 3 5 4 6 2
セントラル アイデア 進化して誕生した人間は今も進化し続けている 人の移住は社会と地域に影響を与える 私たちの考え方や行動はメディアによって影響されている 自然のサイクルを理解することで、先のことを予測できる 個々の主体的な政治への取り組みが社会を変える 人権は人類の英知によって守られる
キーコンセプト 原因・仕組、特徴・構造、変化・変容 原因・仕組、変化・変容、視点・視野 特徴・構造、主体・責任、原因・仕組 機能・役割、関連・影響、原因・仕組 評価・省察、変化・変容、主体・責任 機能・役割、関連・影響、主体・責任
関連コンセプト 進化、遺伝子 移動、環境 メディア、宣伝、プロパガンダ、情報 天気、予測、パターンとサイクル 政府、行政、決定、法律 人権
探究の流れ 1. 進化の過程
2. 人間とは何か
3. 人類の未来
1. 人が移動・移住する理由
2. 人が出たり入ったりすることで生じる影響
3. 移動・移住が人に与える精神的な影響
1. いろいろなメディアの形
2. 宣伝と倫理
3. 宣伝が我々の生活の与える影響
1. 天気の仕組み
2. 気候と環境の関わり
3. 天気予報
1. 現在の政治の仕組み
2. 政治の仕組みの変遷
3. 我々による社会の治め方
1. 人権を守るための仕組み
2. 人権を守るための人類の努力
3. さらなる人権保障のために我々がすべきこと
学習者像 考える人
挑戦する人
思いやりのある人
広い心をもった人
バランスのとれた人
コミュニケーションができる人
知識のある人
探究する人
信念をもつ人
振り返りができる人
思いやりのある人
信念をもつ人
態度 好奇心、協力 寛容、共感 創造性、自立 熱意、自立 感謝、責任 尊敬・尊重、誠実
スキル 思考、コミュニケーション 社会性、コミュニケーション コミュニケーション、自己管理 コミュニケーション、リサーチ リサーチ、思考 思考、自己管理
G6
Transdisciplinary Theme Who we are Where we are in
place and time
How we express
ourselves
How the world works How we organize ourselves Sharing the planet
Order 4 1 6 2 5 3
Central Idea I can influence other people andsociety during my limited time on earth Exploring the unknown leads tofurther development of the human race Film and society continue to impacteach other The development of science andtechnology contributes to society Creating new value throughinnovation drives society forward The choice to cooperate can helpto create a more peaceful world
Key Concepts connection, perspective,responsibility form, causation, change form, connection, reflection form, connection, responsibility function, perspective, reflection causation, perspective,responsibility
Related Concepts life, death, purpose Space, planets, exploration cinematography, production Machinery, Energy, Electricity,Technology Opportunity, Innovation, Business,Success Peace, War, International relations
Lines of Inquiry 1. Life and death
2. People living in differentconditions
3. My purpose in life
1. The universe and all in it
2. The purpose and achievementsof space exploration
3. The future relationship betweenhumans and the universe
1. The process of film making
2. The relationship between filmand society
3. Film review and analysis
1. The structure of machinery
2. How science and technologyhave contributed to societal development
3. The future of science technology
1. The purpose of companies
2. Business strategies
3. Business solution
1. Background and events leadingup to disputes and conflicts
2. Reasons for unsuccessful solutions
3. Different approaches andresponsibilities toward conflict resolution
Learner Profile open-minded, principled inquirers, knowledgeable communicators, thinkers inquirers, principled risk-takers, thinkers open-minded, caring
Attitudes integrity, independence curiosity, enthusiasm empathy, creativity appreciation, commitment independence, confidence tolerance, empathy
Skills thinking, self-management thinking, research thinking, communication thinking, self-management social, self-management communication, research
教科融合テーマ 自主自律 時空因縁 意思表現 万象究理 社会寄与 共存共生
順序 4 1 6 2 5 3
セントラル アイデア 私は限られた一生の中で人と社会に影響を与えることができる 未知への挑戦が人類の可能性を広げる 映画と社会は互いに影響を与え続けている 科学技術の進歩が社会の発展に繋がる イノベーションによる新しい価値の創造が社会の発展に貢献する 協力という選択が平和を実現する
キーコンセプト 関連・影響、視点・視野、主体・責任 特徴・構造、原因・仕組、変化・変容 特徴・構造、関連・影響、評価・省察 機能・役割、関連・影響、主体・責任 機能・役割、視点・視野、評価・省察 原因・仕組、視点・視野、主体・責任
関連コンセプト 生と死、目的 宇宙、天体、宇宙探索 映画、映画制作 機械、エネルギー、電気、電波 機械、イノベーション、ビジネス、成 平和、戦争、国際関係
探究の流れ 1. 生と死
2. 様々な境遇で生きる人たち
3. 私の生きる目的
1. 宇宙とは
2. 宇宙探査の目的と成果
3. これからの宇宙探査
1. 映画制作
2. 映画と社会の関連性
3. 映画の分析と批評
1. 機械の構造と仕組
2. 科学技術の社会への貢献
3. 科学技術の未来
1. 会社の意義
2. ビジネス戦略
3. ビジネスソリューション
1. 紛争の背景と起こるまでの経緯
2. 紛争の解決が進まない原因
3. 国際紛争の解決への取り組み
学習者像 広い心をもった人
信念をもつ人
探究する人
知識のある人
コミュニケーションができる人
考える人
探究する人
信念をもつ人
挑戦する人
考える人
広い心をもった人
思いやりのある人
態度 誠実、自立 好奇心、熱意 共感、創造性 感謝、責任 自立、自信 寛容、共感
スキル 思考、自己管理 思考、リサーチ 思考、コミュニケーション 思考、自己管理 社会性スキル、自己管理スキル コミュニケーション、リサーチ
 

関西国際学園 神戸校(初等部)
〒657-0864 神戸市灘区新在家南町4丁目1-31